Black Friday: Καταναλωτική ευχή ή κατάρα;

Το αμερικάνικο καταναλωτικό έθιμο που τα τελευταία χρόνια έχει «εισβάλλει» και στην ελληνική κουλτούρα, επιστρέφει και φέτος την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου με μεγάλες εκπτώσεις, σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου.

Το έθιμο ήρθε στην Ελλάδα από το 2016, με πρωτοβουλία των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης.

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που από τη μια βοηθάει τις επιχειρήσεις να καταγράψουν υψηλό αριθμό πωλήσεων σε μια μέρα, αλλά από την άλλη δημιουργεί ένα υπερκαταναλωτικό χάος, με τεράστιες ουρές ανθρώπων στα καταστήματα, δύσκολες συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους και πολλές περιπτώσεις προσπάθειας εξαπάτησης των καταναλωτών με ψεύτικες εκπτώσεις.

Γενικότερα, η πρακτική της «Black Friday» κατέχει θετικό αντίκτυπο όσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων που πραγματοποιούνται τη συγκεκριμένη μέρα στην πλειονότητα των εμπορικών καταστημάτων. Πρακτικά η εισροή μεγαλύτερου αριθμού πελατών αντισταθμίζει το ποσοστό των εκπτώσεων που πραγματοποίησαν τα καταστήματα.

Τα στοιχεία από τα εσωτερικά δεδομένα της πλατφόρμας Black-Friday.Global για το 2018 στην Ελλάδα δείχνουν αύξηση 1141% στις πωλήσεις τη Μαύρη Παρασκευή σε σύγκριση με μια συνηθισμένη ημέρα και οι επιχειρήσεις όπως είναι λογικό, έχουν μεγάλες προσδοκίες και για φέτος.

Παρ’ όλο που οι πωλήσεις κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα την Black Friday, σε σύγκριση με τις προηγούμενες ημέρες, ο εμπορικός κόσμος στην πλειονότητά του κρίνει τη συγκεκριμένη πρακτική αρνητικά. Κι αυτό γιατί, τα οφέλη που αποκομίζουν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και αλυσίδες είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ίσως αυτός να είναι και ο κυριότερος λόγος που ο εμπορικός κόσμος έρχεται αντίθετος με τέτοιου είδους πρακτικές.

Share